In de aflopen tien jaar is de woordenschat van een kind dat in groep 1 zit, alleen maar afgenomen. Daarom werd er op OBS Trijegeaster Honk in Ouwsterhaule afgelopen schooljaar vier keer een voorleesmomenten georganiseerd. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Want dat extra kwartiertje thuis maakt écht verschil.
Hoe het begon
Met ‘De Bibliotheek op School’ wordt een leesconsulent gekoppeld aan een basisschool. Ongeveer eens per maand wordt er dan een activiteit georganiseerd met het team of de kinderen. Tijdens de nationale voorleesdagen werd er voorgelezen en waren naast de leerlingen ook de ouders aanwezig. Na afloop kwam de directeur naar leesconsulent Maaike van Prooijen toe en zei: “Dit is machtig, dit moeten we vaker doen.” En zo begon het. De bibliotheek startte samen met de school en Skik Kinderopvang een taalnetwerk. “Nadat we subsidie kregen hebben we een jaar lang voorgelezen, dit waren zo’n 6 momenten naast de reguliere activiteiten die er al waren,” aldus Maaike van Prooijen. Dat was 4 jaar geleden en eigenlijk komt er ieder jaar wel 1 à 2 scholen bij. Een van die scholen is OBS de Trijegeaster Honk in Ouwsterhaule. Zij zijn dit schooljaar begonnen met de voorleesmomenten.
Voorleesmomenten op school
In de gymzaal van de school staan krukken klaar voor de ouders, banken voor de kinderen en hier en daar een hooibaal. Eén voor één druppelen de kinderen binnen. Zodra iedereen er is, opent Maaike van Prooijen haar rieten koffer, met daarin het prentenboek. Door middel van een interactieve inleiding bouwt ze het moment op richting het voorleesverhaal, dat dit keer in het Fries wordt verteld. Na de korte verhalen over het enkele rozijntje als traktatie en de lekkende beker met melk gaan de kinderen weer terug naar hun klas en drinken de ouders nog een bakje koffie.
Informatiemoment
Tijdens het koffiemoment na het voorlezen wordt er telkens een ander onderwerp besproken. Deze keer ging het over ‘meertaligheid’, een thema waar de school zelf toevallig ook mee bezig is. “Tot hun achttiende zijn kinderen net sponsjes,” begint Maaike van Prooijen. “Hoe meer je ze in de basis kan meegeven, hoe meer er ook opgebouwd kan worden.” Ook het belang van voorlezen thuis komt aan bod. Ouders krijgen, naast het voorgelezen boek, praktische tips en worden zich bewust van hun rol. “Je denkt als ouder al snel: ze krijgen er toch niks van mee. Maar dat klopt niet. Laat ze maar lekker spelen, ondertussen nemen ze van alles op.”
Reacties
De school is heel blij met de voorleesmomenten. Ze merken dat de verhalen de kinderen bijblijven. Zo werd er tijdens een eerder moment voorgelezen uit Vos en vis, een verhaal waarbij er een boek aan de hengel vastzat. Een van de kinderen dacht hier weer aan toen hij later met zijn opa aan het vissen was. Ook schuift er altijd een juf van de peuters aan zodat ze later kunnen inhaken op het boek. Voor dit schooljaar zijn de voorleesmomenten afgelopen, maar OBS Trijegeaster Honk hoopt er volgend schooljaar mee verder te kunnen.